Printers zijn nuttige dingen, zonder meer. Bovendien doen fabrikanten hun best
om meer en meer innovatieve foefjes aan de apparaten toe te voegen. Zo
introduceerde Hewlett-Packard onlangs een printer met eigen e-mailadres.
Gebruikers kunnen hierdoor ook een printopdracht geven vanaf hun smartphone.
Niet cool
Toch zijn printers geen coole gadgets. In tegenstelling tot veel andere
hebbedingen krijgen printers wenig respect. Dat constateert The
Wall Street Jourmal (WSJ) in een artikel over de coolheid van printers.
Hoewel er printers in alle soorten en maten zijn, lijkt de printer te lijden
aan het ‘broodroostersyndroom’. "Een printer is een soort van
broodrooster", zegt een technologiespecialist tegen de Amerikaanse
zakenkrant. Net als een boordrooster, hoeft een printer slechts één ding te
doen, in het geval van printers: printen.
Kapot
Een printer weet over het algemeen pas echt de aandacht van de gebruiker te
trekken op het moment dat de machine niet meer werkt. Ook dat helpt het
imago van deze apparaten niet.
Helemaal tragisch: het falen van een printer is lang niet altijd de schuld van
deze weinig gerespecteerde productcategorie. Het ligt regelmatig aan de
mensen die willen printen, zegt de manager van een reparatiebedrijf tegen de
WSJ.
Weinig mensen zullen zelf gaan knutselen aan een pc als die niet werkt. Bij
een haperende printer "denkt iedereen dat hij een monteur is". Dat
knutselwerk is lang niet altijd een goed idee, gezien de gevoelige techniek
van printers.
Eén groepje fans
Volgens de WSJ is er eigenlijk maar één groep mensen die wel blij wordt van
printers: reparateurs.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl